Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Хардуер

Как Apple се освобождава от оковите на приложенията?

App Clip дава възможност за ползване на апликации, без те да са фактически инсталирани на iPhone и без да получават данни за кредитните карти на потребителя

Как Apple се освобождава от оковите на приложенията?

 Крег Федериги представя част от новите функционалности. Снимка: EPA/APPLE

Това можеше да се разчете като сигнал на Apple към „позорните“ разработчици на приложения: още в началото на конференцията за разработчици WWDC Крег Федериги представи App Clip. Производителят на iPhone мисли за бъдещето отвъд приложенията.

Функцията в новата операционна система на iPhone iOS 14 дава възможност да се активират отделни функции на приложения с помощта на QR код или NFC чип, без да се изтегля цялото приложение. Например потребител на iPhone може да наеме електронен скутер, без да е необходимо да притежава на устройството си приложението на доставчика. 

Плащането се извършва чрез Apple Pay, така че доставчикът на скутери никога няма да получава данните за кредитната карта на потребителя. Clips са "бързи и лесни за откриване, което прави iPhone още по-мощен", каза Федериги, старши вицепрезидент на Apple по разработката на софтуер.

Още по темата

Силата на Apple беше спорна тема в дните, предхождащи голямото шоу. Дейвид Хайнмайер Хансон, датски програмист и съпрезидент на американската компания за уеб дизайн Basecamp, даде началото на бунта на разработчиците.

Заради контрола на Apple над своя магазин за приложения Хансон сравнява най-ценната компания в света с „гангстер“. Приложението, което предизвика войната, е ново приложение за имейли, наречено „Hey!“. Разработено е от Basecamp, а за ползването му потребителите трябва да плащат 99 долара годишно.

Ако такъв абонамент е сключен в приложение за iOS, Apple обикновено отнема 30 процента през първата и 15 процента през следващите години. Хансон сравни това с парите за защита от мафията и обеща да "унищожи" системата на таксите на Apple.

Basecamp искаше да избегне таксата и представи на Apple приложение, в което абонаментът за Hey не може да бъде сключен. Apple не го пусна в App Store, защото не е работело и по този начин нарушава правилата на App Store - въпреки че приложенията от Netflix и тези на терминала Bloomberg работят само с друго устройство, което не подлежи на такса. В крайна сметка Hey преработи приложението, така че Apple се съгласи да го пусне - малко преди началото на WWDC.

Но гневът в общността на разработчиците на Apple се простира далеч отвъд противоречивия Хансон. Бен Томпсън, автор на добилия "религиозен" статут в бранша бюлетин Stratechery, пише за около 50 компании, които имат проблеми с правилата на Apple, но не смеят да оповестят това публично.

Други го правят отдавна: Spotify и разработчиците на Fortnite - Epic Game, вече се оплакаха от това как Apple изпълнява функцията си като охрана и митнически офис за икономиката на приложенията. Филиалът на Amazon Audible обърква почитателите си от години, позволявайки на феновете си чрез приложението за iOS да търсят аудиокниги, но не и да ги купуват, за да избегне "данъка на Apple".

Apple подчертава, че App Store е направила възможни много бизнес модели и икономика за 519 милиарда долара, които са генерирани в Европа и САЩ от покупки в приложенията,; че прегледите на съдържанието и техническата страна на приложенията струват пари и че защитената екосистема на приложението, която не позволява спам, е от полза за всички.

Разработчиците не се притесняват само от самата сума на таксата, въпреки че според анализ на CNBC тя е увеличила приходите от продажбите на магазина за приложения до 50 милиарда долара - почти два пъти повече от тези на германския концерн SAP.

Но също така и заради фактическия дуопол с Android – че те всъщност нямат алтернатива на условията на Apple - въпреки че Apple е в пряка конкуренция с все повече и повече разработчици.

Така например New York Times съобщи, че приложението за игри във Facebook е отхвърляно пет пъти от февруари, тъй като приложенията нямат право да оперират като игрални платформи. В същото време приложенията за игри са най-големите двигатели на доходоносни покупки в приложения, а през 2019 г. Apple стартира Arcade, собствена платформа за платени игри. Приложението на Facebook за игрите за Android е отдавна одобрено.

Spotify отдавна се оплаква от двойната роля на Apple като пазач и оператор на пазара на приложения. Шведите са световен лидер в услугите за стрийминг на музика, но са следвани от Apple Music. 

Всеки, който сключи абонамента си Spotify на устройство на Apple, плаща 13 вместо 10 евро на месец - защото неизлезлият на печалба Spotify предава таксата на Apple директно на своите потребители. А Apple Music вече е предварително инсталиран там. 

През март 2019 г. Spotify подаде жалба до Европейската комисия, миналата седмица вицепрезидентът Маргрете Вестагер започна разследване за картел срещу Apple. Трябва да сме сигурни, че правилата на Apple "не нарушават конкуренцията на пазарите, където Apple се конкурира директно с други разработчици", заяви датчанинката. 

С оглед на тази битова ситуация за Apple е повече от добре, че WWDC трябва да се проведе като виртуално събитие за първи път заради коронавируса. Това позволява на групата да изиграе перфектното шоу, вместо да посрещне разработчици, които след това бучат пред журналистите във фоайетата на конферентния център в Сан Хосе.

Въпреки че е малко вероятно съобщенията на Apple да са пряка реакция на спора за разработчици, тенденцията за отдалечаване извън приложенията не се вижда само в App Clips. IPhone трябва да получи така наречените уиджети - прозорци, които са малко по-големи от иконата на приложение и показват информация за времето, съобщения или бележки директно на началния екран.

Това ви спестява кликването върху приложение, но също така лишава програмиста от възможността да покаже на потребителя повече информация или реклама.    

Повече за представените на конференцията функционалности четете тук!

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Хардуер
Смартфонът с два екрана на Microsoft излиза на пазара на 10 септември